Vážení čtenáři IN, asi jste zaznamenali, že se v médiích objevilo několik zpráv, týkajících se České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Vše se točí kolem oddělení CITES a osoby RNDr. Říhové. Již delší dobu jsme vnímali časté negativní signály, které se z Ministerstva ŽP a České inspekce dostávaly na veřejnost. Žádal jsem ministra životního prostředí, aby reagoval na prokazatelné nepřístojnosti, které se na tomto oddělení dějí. Z odpovědi jsem se dozvěděl, že je vše v naprostém pořádku.
Mezi řádky jsem vyčetl, že se mohu ptát na co chci a on mi na co chce odpoví. Mnohé asi napadne proč? Obyčejnou lidskou slušnost si nevynutíte! Ta buď v úřednících je nebo není. Deklaruje se, že by zákon měl chránit především lidská práva. Mnozí z vás většinou nemají tu zkušenost, že by jim zákon v něčem automaticky pomohl, spíše naopak.
Vraťme se však k tématu, kterým je odchod pracovnic oddělení CITES na České inspekci životního prostředí v čele s Pavlou Říhovou. Situaci na ČIŽP sleduji od dob konání slavné konference Spiny Perspectives, která se konala za nevelkého zájmu kaktusářské veřejnosti.
Moc, která byla oddělení CITES zákonem svěřena, byla zneužívána. Se svěřenou mocí je třeba nakládat především v rozsahu, který si nevymýšlí úředník, ale který mu dává zákon schválený Parlamentem ČR. Bohužel, bez veřejné kontroly mnozí, kteří chuť moci poznali, moc zneužívali. Bylo by nad rozsah tohoto článku popsat vše, co máme zdokumentováno. Zda o situaci nadřízení věděli, nevíme. Jisté je, že v pojetí Ministerstva ŽP spíše než zákon platí, že účel světí prostředky. Hovořím stále o kaktusech a sukulentech. Paradoxně, s využitím nezákonných prostředků, bylo dosaženo stavu, kdy se na veřejnosti toto oddělení prezentovalo jako neohrožený bojovník za ochranu ohrožených exemplářů a takto bylo vnímáno. Pokud byl někdo zadržen na celnici a byly u něho nalezeny exempláře, které CITES zakazuje dovážet, nebylo to vždy způsobeno aktivitou celníků, jimž jako jediným přísluší dohled nad dováženými a vyváženými exempláři CITES. Iniciativu převzalo oddělení CITES na ČIŽP, kterému zákon dává jen druhotnou a spíše administrativní možnost součinnosti s celní kontrolou. Aby bylo jasno: nemám nic proti celníkům a celním kontrolám, ale vadí mi, když se na podezřelé cestující vrhá parta inspektorek ČIŽP, které se chovají jako zpovykané aktivistky. Sama paní Říhová publikovala, jak hlásila do Mexika jména českých kaktusářů, která mexická strana zneužívala, jak se inspektorky jejího oddělení hrabaly ve slipech a zavazadlech cestujících. Zdůvodnění, že se jednalo o pašeráky, bylo jen zástěrkou pro zákonem nepovolený postup. Ale i tzv. pašerák má svá práva! Nemohu schvalovat pašeráctví jako takové, ale nemohu také schvalovat zneužívání funkce pod hlavičkou CITES. Kdo zná nebo si přečte zákon č. 100/2004 Sb., zejména pak ustanovení § 25, §26, §30 a §35, lehce pochopí, že prezentace úspěchů oddělení CITES pod vedením p. Říhové má těžké trhliny. Paní Říhová, jak sama o sobě prohlásila, je vůči všem občanům podezřívavá. To je naprosto nepřijatelný postoj. Kde je nestrannost státního úředníka či presumpce neviny, která je jedním z principů právního státu? Samotné toto vyjádření ji degradovalo, bohužel ne u všech. Když se objevila první zpráva o připravovaném zrušení oddělení paní Pavly Říhové, začaly příznivkyně strany pro legalizaci drog a genderových ideologií hystericky vykřikovat, jak pašeráci nad zrušením tohoto oddělení jásají. Pokud vím, nikdo nad tím nejásal. Snad to nepotřebuje komentář.
Oddělení p. Říhové jelo ve vlastních kolejích, o kterých nikdo z nadřízených nepřemýšlel, protože se to zdálo být normální. Lenost a závist jsou dvě špatné vlastnosti. Když jsou ale líní a závistiví státní úředníci, je to špatné. Nadřízení p. Říhové byli líní si přečíst zákon a inspektorky oddělení p. Říhové nebyly zas tak dobře placené, aby si neřekly: když je pašeráctví tak výnosné ve srovnání s našimi platy, tak to těm lidem spočítáme! Závist je hodně silná motivace i pro úředníka! Udělené pokuty, které mnohonásobně překračovaly hodnotu zabavených exemplářů, nejsou v právním státě normální. Nějaká proporcionalita posuzování závažnosti přestupku, která je dána správním řádem ČR, nikoho nezajímala. A tak se zabavovalo a pokutovalo. Zabavením mělo dojít k nápravě právního stavu. V žádném správním rozhodnutí ale nenajdete odůvodnění, jak byl právní stav napraven. Lze tedy předpokládat, že k nápravě právního stavu vůbec nedošlo a zabavení exemplářů je ve skutečnosti prvním trestem za údajný přestupek. Druhým je samozřejmě pokuta. Myslíte, že je to v pořádku? Podle mě není!
Zabavovaní majetku má v našich zemích dlouhou tradici. Ti starší si určitě vzpomenou na zabavování majetku příslušníkům židovské komunity nebo znárodňování a zabavování majetku tzv. kulakům. Inspektorky ČIŽP pod vedením p. Říhové jsou produktem doby a společenské krize, kdy přisvojování si cizích věcí je vnímáno pozitivně, jako něco přirozeného. Na Listinu základních práv a svobod zapomeňte! Činnost orgánů ochrany přírody je financována z veřejných prostředků, tedy i z peněz, které byly vybrány na daních a pokutách. V právním státě by měla být činnost takových institucí pod veřejnou kontrolou. Taková kontrola musí probíhat v několika rovinách. Ta občanská spočívá v tom, že veřejnost má právo činnost úřadu sledovat, kritizovat, vyjadřovat se k problémům, požadovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a v případě podezření, že úřad nekoná v souladu se zákonem, může se obrátit na nadřízenou složku. Obecné povinnosti úředníků plynou ze zákona o státní službě (č. 234/2014 Sb.), správního řádu (zák. č. 500/2004 Sb.), zákona o odpovědnosti za přestupky (č. 250/ 2016 Sb.), a kontrolního řádu (zák. č. 255/2012). Mimo obecně dané zákonné povinnosti je pozoruhodný i předpis Pravidla etiky a zásady chování a vystupování zaměstnanců Ministerstva životního prostředí. Z uvedeného přehledu vidíte, že státní úředník má pevně nastavené mantinely. Další povinnosti a kompetence mají pracovníci MŽP nastaveny zákony č. 100/2004 Sb. o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a č. 114/1992 o ochraně přírody a krajiny.
Úmluva CITES, která byla sjednána před padesáti lety, za zcela jiných klimatických a společenských podmínek a průmyslově-zemědělských potřeb, dokázala zablokovat nejen nadměrný obchod, ale i finančně nevýznamnou amatérskou výměnu. Je ale prvotní příčinou obrovského, dobře organizovaného nelegálního pašování kaktusů z Mexika do Číny, o kterém se raději moc nemluví. Ono je lepší šikanovat zoufalce, kteří, nemajíce jinou možnost, si v kapse vezou naprosto nevýznamné množství rostlinek, než chytat dobře organizované a vyzbrojené gangy skutečných pašeráků. Za každého přistiženého zoufalce čeká pochvala a odměna, dobrý, zaručený příjem a možnost ukázat, jak to tady máme pod palcem. V boji s opravdovými mafiemi jde o život!
Paní Říhová své rozhodnutí odejít z ČIŽP oznámila sebe litujícím teatrálním způsobem na svém facebooku. Důvodem měl být údajný bossing, což je vlastně šikanování podřízeného pracovníka tím, že se nadřízený v práci snaží ponížit či poškodit podřízeného před jeho kolegy a znesnadňuje a znemožňuje mu plnění jeho pracovních úkolů. Když jsem si to přečetl, napadlo mě rčení o potrefené huse a vzpomněl jsem na některé naše občany, které přepadla paní Říhová s ozbrojeným komandem, dokonce v noci. Oznámené rozhodnutí se slzou v oku komentovala řada lidí. Když jsem pod její příspěvek napsal, ať se všichni, co nad jejím odchodem pláčou, zeptají, kam se poděly tisíce zabavených exemplářů a jaký z toho má stát užitek, byl facebookový účet znepřístupněn. Nebyla to z mé strany žádná provokace. Ptal jsem se jen na základě zákona č. 219/2000 Sb. o majetku ČR. Určitě to nepotřebuje další komentář.
K odchodu p. Říhové se na webu ČIŽP vyjádřil i nadřízený ředitel Ing. Geuss, PhD. Cituji doslovně a čtěte pozorně:
Věc rozhodně není černobílá, k práci týmu pod vedením paní Říhové jsem měl své výhrady, detaily z pracovně-právních vztahů a interní komunikace ale rozhodně nebudu ventilovat do médií. Chtěl jsem určité změny, bohužel jsme nenašli společnou řeč. Velmi dobře si uvědomuji zásluhy paní Říhové v oblasti tzv. wildlife crime, nicméně agenda CITES je podstatně širší a na inspekci se na ní přímo a nepřímo podílelo a podílí několik desítek inspektorů.
Řekl bych, že pan ředitel Geuss otevřeně přiznal, že mu paní Říhová se svým týmem „přerostla přes hlavu“ a je rád, že tako úřednice i s podřízenými odchází na vlastní žádost. Korunu všemu nasadil pan ministr Brabec, který připustil, že by mohl p. Říhovou zaměstnat na samotném MŽP. Být v kůži ředitele Geusse, asi bych zpozorněl. Myslím, že oficiálně nevyslovené přání sesadit ředitele Geusse a stát se hlavou ČIŽP se stalo prohlášením pana ministra hodně reálné. Rád bych se, už kvůli tisícům nespokojených a z činnosti ČIŽP frustrovaných pěstitelů a chovatelů, mýlil.
Říká se, že ryba páchne od hlavy. Proto v samotném fungování ČIŽP zřejmě ke změně nazírání na ochranu kaktusů a sukulentů jen tak rychle nedojde. Víme, jak žalostná je vymahatelnost práva v tomto státu. Slušnost je v rezortu životního prostředí považována za slabost. To, že jsme slušní, neznamená, že zapomeneme. Končí jedna éra a přejme si, aby dosavadní nezákonné praktiky definitivně skončily a vše se dělo otevřeně a podle práva. Osobně paní Říhovou neznám, ale to, co ve vztahu ke kaktusům a sukulentům činila a po sobě zanechala, bohatě stačí k tomu, abych v ní viděl ambiciózní, ničeho se neštítící představitelku militantního chápání práce úředníka. Ti, co ji veřejně chválí, buď neví ,o čem mluví nebo vyznávají jiné hodnoty než my a většina slušné veřejnosti. Vím, že se mnozí z vás pokoušeli na praktiky oddělení CITES upozornit. Bez výsledku! Podívejme se ale např. na nyní probíhající kauzu otravy vody v řece Bečvě? Tady je naprosto jasně vidět, že veřejnost zahnala nepříjemnými otázkami ministra Brabce „do kouta“. V tom je síla veřejnosti! Z jednoho zdroje jsem slyšel názor, že je v naprostém pořádku, že oddělení CITES šmíruje bezúhonné občany, vytváří jejich seznamy a tyto seznamy předává do jiných zemí. Prý tím chrání přírodu! Co na takový názor říct?
Vzpomeňte si, a není to tak dávno, jaká vlna odporu se zvedla proti návrhu vlády, který předpokládal sledování lidí v souvislosti s COVID 19. Ne úplně rozumím záměru vlády, která se snaží zamezit šíření nákazy, ale podle těch, kteří návrh pečlivě prostudovali, hrozilo nebezpečí, že stát bude mít přístup k těm nejcitlivějším údajům o pohybu bezúhonných občanů. Na tomto případu je vidět, že ani vláda, vedená jakýmkoliv omluvitelným důvodem, si nemůže dovolit sledování občanů a vytvářet jejich seznamy nad rámec zákonných omezení! Špiclování, vytváření seznamů kaktusářů a jejich předávání mnoho let praktikovalo oddělení CITES na České inspekci životního prostředí. Bez jakékoli vnější nebo vnitřní kontroly. Nadřízený ministr i ředitel ČIŽP to považovali za normální a nebyl nikdo, kdo by praktiky tohoto oddělení zarazil a ty, kteří se na takové činnosti podíleli, potrestal.
Přátelé, pokud se rozhodnete k mému článku diskutovat, čiňte tak prosím slušným způsobem. I když se říká „na hrubý pytel, hrubá záplata“, končím, v mezích možností, slušně: Nejásáme, ale děkujeme p. Říhové, že odchází, bylo toho opravdu dost! A přejeme si, aby militantní duch, který je s její osobou spojován, zmizel „v propadlišti dějin“.
Jarda Vích, předseda SČSPKS
Komentáře
nejste v tom sami! Je to smutné. Ale na internetu lze velmi snadno dohledat kauzy perzekucí amatérských i profesionálních sběratelů hmyzu (entomologů), ve kterých mají prsty též zfanatizovaní úředníci (zejména ti z ČIŽP). ČIŽP je naprosto nefunkční a skoro zbytečnou organizací. Co mají chránit neuchrání a pouze šikanují lidi, kteří mají přírodu opravdu rádi a mnohdy k ochraně přírody sami nemalou měrou přispívají. Všechny zájmové organizace by se měly sjednotit a společným úsilím změnit jak zastaralý anefunkční zákon o ochraně přírody (a zákony navazující), tak samotný přístup ČR k CITES a možnosti udělování výjimek. V opačném případě zřejmě zanikne mnoho krásných a tradičních koníčků a spolu s tím se lidé opět více vzdálí přírodě, neboť ubydou lidé, kteří mají přírodu nejen rádi, ale kteří jí zároveň rozumí!
"Takové papoušky budeme rovnou zabavovat,“ řekla serveru vedoucí oddělení mezinárodní ochrany biodiverzity a CITES České inspekce životního prostředí Pavla Říhová." Dotyčná Říhová by se měla raději zamyslet, co za hloupost vytrousila. Očividně vůbec netuší, jak zvláště Žako je citlivý na změnu prostředí. Navíc pro mnohé je ten papoušek jako člen rodiny a ta mocí opilá úřednice se nechá slyšet, že je bude nechávat rovnou zabavovat. A co s nima pak bude dělat? Zavře ty papoušky někde v zoo do klece, aby tam steskem pošli? Kdybych napsal, co si o chytrosti této úřednice myslím, musel bych být sprostý...
Viz velmi zajímavá diskuze o nedávném předpisu o registraci v domácnostech desetiletí chovaných papoušků Žako, stojí za přečtení: www.idnes.cz/zpravy/domaci/pravidla-papousek-zako-ohrozeny-druh.A161221_151450_domaci_hro/diskuse
vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2021/cislo-1/kriminalizace-amaterske-entomologie.html
Především chci říct, že máte můj obrovský obdiv, jak se neúnavně pouštíte do pravděpodobně sisyfovské práce se státním (evropským) molochem. Nějak jsme si zvykli neprotestovat a pokorně vše přijímat. Ono by se na první pohled mohlo zdát, že se problém týká pouze hrstky kaktusářů. Většině přece stačí si koupit pár rostlin na burzách, výstavách či výletech po sbírkách, případně si něco objednat z katalogů. Ale tempem, kterým se vytvářejí nesmyslné zákony a vyhlášky, není možná daleko doba, kdy úřad svými opatřeními definitivně znesnadní i tyto aktivity. Proto to nejmenší, co by široká kaktusářská obec mohla pro vaše snahy udělat, je vyjadřovat podporu podobnými komentáři. Nejste v tom sami a děkujeme.
Vladimír Šorma
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.